Vil gjøre det enklere å få firehjulsdrevet bil

Robert Eriksson sier at han vil myke opp regelverket slik at de som åpenbart trenger firhjulsdrift skal få det, og at dette skal skje raskt. Han oppfordrer også de som trenger det, om å søke på nytt.
03. mars 2015

Robert Eriksson

Foto: Thomas Haugersveen/Statsministerens kontor

Foranledningen til Erikssons uttalelser, er et TV2-innslag som forteller om Astrid Staalesen i Kristiansand og Frode Nilsen fra Lesja, som ikke kommer seg fram med sine forhjulsdrevne biler. Begge fikk beskjed fra NAV om at de måtte gå ut og legge på kjettinger hvis føret ble for glatt.

Robert Eriksson uttalte til TV2 at dette er helt uakseptabelt, og at han vil myke opp det han mener er et altfor strengt regelverk.

Nå har Eriksson også bekreftet dette skriftlig til stortingsrepresentant Kirsti Bergstø (SV), som stilte spørsmål om hvorvidt han kom til å endre regelverket:

"Jeg mener at det er grunn til å åpne opp for en noe mer liberal praksis enn i dag, og departementet har derfor bedt direktoratet komme med forslag til justeringer i gjeldende retningslinjer for å ivareta dette. Det er viktig for meg at retningslinjene åpner for å innvilge firehjulstrekk til personer som trenger dette av hensyn til å kunne foreta daglige og nødvendige gjøremål. Ettersom firehjulstrekk på denne typen biler er svært kostbare, legger jeg imidlertid til grunn at de nye retningslinjene praktiseres på en klok og forsvarlig måte, men samtidig slik at de som helt åpenbart trenger firehjulstrekker skal kunne få innvilget det."

I rundskrivet til tildeling av gruppe bil står det per i dag:

«Stønad til firehjulstrekk gis som hovedregel ikke. I spesielle tilfeller kan det likevel gis stønad til dette. Dette vil særlig gjelde for medlemmer som trenger motorkjøretøy hver dag for å komme til arbeid, gjennomføre attføring eller utdanning. Helt unntaksvis vil det kunne være aktuelt å yte stønad til firehjulstrekk til medlemmer som trenger motorkjøretøy for å bryte en isolert tilværelse. Slike tilfeller vil for eksempel forekomme på særlig værutsatte steder hvor fremkommeligheten uten slikt utstyr vil være svært vanskelig i lengre perioder. bilsenteret innhenter beskrivelse av veiforholdene (stigning og brøyting) hos kommunens tekniske etat.»

Hvorvidt man bor et værutsatt sted, er basert på skjønnsmessige vurderinger fra NAV. Det vil si at det er tolkningen av regelverket som har vært problemet, som nå ser ut til å gå mot en løsning.

Se første omtale av saken på TV2.no 23. april.
Se andre omtale av saken på TV2.no 27. april.
Les Robert Erikssons svar til Kirsti Bergstø.

Flere nyheter
  • Bli med på påvirkningsdugnad!
    30. mai 2018
    Mangelfulle assistansetilbud og utestengelse fra nærskolene utgjør store utfordringer for funksjonshemmede i kommunene. Vi har laget egne innspill med punkter om BPA og inkluderende skole som vi oppfordrer de politiske partiene til å legge inn i sine partiprogrammer.
  • Overraskende skuffende budsjett
    08. oktober 2018
    Likestilingsløftet glimret med sitt fravær når statsbudsjettet for 2019 ble lagt fram. Stikkordene i år er: store ord, lite innehold og manglende reell satsning.
  • Støtt arbeidet for en tilgjengelig skole
    01. november 2018
    80% av grunnskolene i Norge ikke er tilgjengelige for mange barn med funksjonsnedsettelser. Dette er ikke akseptabelt, og årets julekampanje handler om dette.
  • Stor BPA-seier
    21. november 2018
    KRF og regjeringen er nå enige om at BPA skal utredes!
  • OXLO-prisen til funkis for første gang
    16. november 2018
    Vi gratulerer Sadia Jabeen Iqbal, NHFU-medlem og leder av NHFUs minoritetsprosjekt med OXLO-prisen. Hun har fått den for sitt enormt viktige arbeidet for at funksjonshemmet minoritetsungdom skal være en del av samfunnslivet.
  • NHF er frivillighetssektorens beste arbeidsplass
    15. november 2018
    Norges Handikapforbund ble i dag kåret til «beste arbeidsplass i frivillig sektor» av rådgivingsselskapet Great Place to Work®.
Flere artikler