Vil gjøre det enklere å få firehjulsdrevet bil

Robert Eriksson sier at han vil myke opp regelverket slik at de som åpenbart trenger firhjulsdrift skal få det, og at dette skal skje raskt. Han oppfordrer også de som trenger det, om å søke på nytt.
03. mars 2015

Robert Eriksson

Foto: Thomas Haugersveen/Statsministerens kontor

Foranledningen til Erikssons uttalelser, er et TV2-innslag som forteller om Astrid Staalesen i Kristiansand og Frode Nilsen fra Lesja, som ikke kommer seg fram med sine forhjulsdrevne biler. Begge fikk beskjed fra NAV om at de måtte gå ut og legge på kjettinger hvis føret ble for glatt.

Robert Eriksson uttalte til TV2 at dette er helt uakseptabelt, og at han vil myke opp det han mener er et altfor strengt regelverk.

Nå har Eriksson også bekreftet dette skriftlig til stortingsrepresentant Kirsti Bergstø (SV), som stilte spørsmål om hvorvidt han kom til å endre regelverket:

"Jeg mener at det er grunn til å åpne opp for en noe mer liberal praksis enn i dag, og departementet har derfor bedt direktoratet komme med forslag til justeringer i gjeldende retningslinjer for å ivareta dette. Det er viktig for meg at retningslinjene åpner for å innvilge firehjulstrekk til personer som trenger dette av hensyn til å kunne foreta daglige og nødvendige gjøremål. Ettersom firehjulstrekk på denne typen biler er svært kostbare, legger jeg imidlertid til grunn at de nye retningslinjene praktiseres på en klok og forsvarlig måte, men samtidig slik at de som helt åpenbart trenger firehjulstrekker skal kunne få innvilget det."

I rundskrivet til tildeling av gruppe bil står det per i dag:

«Stønad til firehjulstrekk gis som hovedregel ikke. I spesielle tilfeller kan det likevel gis stønad til dette. Dette vil særlig gjelde for medlemmer som trenger motorkjøretøy hver dag for å komme til arbeid, gjennomføre attføring eller utdanning. Helt unntaksvis vil det kunne være aktuelt å yte stønad til firehjulstrekk til medlemmer som trenger motorkjøretøy for å bryte en isolert tilværelse. Slike tilfeller vil for eksempel forekomme på særlig værutsatte steder hvor fremkommeligheten uten slikt utstyr vil være svært vanskelig i lengre perioder. bilsenteret innhenter beskrivelse av veiforholdene (stigning og brøyting) hos kommunens tekniske etat.»

Hvorvidt man bor et værutsatt sted, er basert på skjønnsmessige vurderinger fra NAV. Det vil si at det er tolkningen av regelverket som har vært problemet, som nå ser ut til å gå mot en løsning.

Se første omtale av saken på TV2.no 23. april.
Se andre omtale av saken på TV2.no 27. april.
Les Robert Erikssons svar til Kirsti Bergstø.

Flere nyheter
  • Statsbudsjettet 2018 - regjeringen vil flytte hjelpemidler til kommunene
    12. oktober 2017
    Forslaget om å overføre hjelpemidler til kommunene dukket opp igjen i regjeringens forslag til neste års statsbudsjett. - Dette vil bety et alvorlig tilbakeskritt for funksjonshemmedes levekår, sier interessepolitisk rådgiver Guri Henriksen i NHF.
  • Hva koster det å være funksjonshemmet?
    03. august 2017
    Vår rapport viser at ekstrakostnadene mange funksjonshemmede har, gjør at hverdagen blir en kamp for å få økonomien til å gå rundt.
  • NHFs interessepolitiske program
    04. oktober 2017
    Det interessepolitiske programmet vårt, som forteller hva vi mener om samfunnsområder og saker som betyr mye for funksjonshemmedes levekår og hverdag, er nå ferdig.
  • Ny strategi #sammenomennytid
    01. september 2017
    På landsmøtet 2017 vedtok Norges Handikapforbund en strategi som skal gi ny giv og en kursendring.
  • Vinnvinn - nytt lotteri
    29. september 2017

    VINNVINN er Norges Handikapforbunds nye lotteri og erstatter QUICK-loddene som vi har hatt før.

  • Innspill til den nye regjeringen
    19. september 2017
    I forkant av regjeringsforhandlingene har vi sendt de borgerlige partiene et innspill om saker vi mener må prioriteres i den nye regjeringsplattformen.
Flere artikler