Kritisk høringssvar om TEK17

Handikapforbundet har nå levert høringsuttalelse på TEK17, med kritiske innspill til regjeringens forslag om å lempe på tilgjengelighetskravene til boliger.
10. februar 2017

Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), på vegne av regjeringen, la i høst fram den såkalte TEK17, med forslag til endringer i tekniske forskrifter til plan og bygningsloven. Regjeringen ønsker med forslaget å gjøre noen forenklinger, blant annet ved å redusere noen av kravene til areal og helningsgrad på ramper, som vil svekke tilgjengeligheten for bevegelseshemmede. I tillegg er det foreslått endringer knyttet til lys og kontrastmarkeringer.

Forslaget har vært på høring med frist 10. februar. Norges Handikapforbund mener forslaget er et skritt i helt feil retning. Det har vi også gitt tydelig uttrykk for i en lang, grundig og svært kritisk høringsuttalelse, der vi gjør vi rede for hvorfor vi mener kravene ikke må lempes på.

Klikk her for å lese høringsuttalelsen.