Hold NAV-døren åpen!

NAV skal fornye seg og vil heldigitalisere tjenestene. Brukerne møter stengte dører og føler seg avvist. NHF-leder Arne Lein har skrevet brev til NAV-sjef Sigrun Vågeng og bedt henne åpne dørene for dem som trenger det.
23. mai 2017

Fra 3. april i år startet NAVs forsøk på heldigitalisering av sine tjenester. Det betyr at mulighetene for uanmeldte besøk på kontoret blir redusert eller fjernet helt, og at brukere skal henvises til nav.no eller telefon. Dette er vi svært kritiske til. Vi får henvendelser fra svært frustrerte medlemmer som forteller at de blir avvist på NAV-kontorene, at de blir henvist til telefoner hvor det tar lang tid å få et svar og at kontorene har reduserte åpningstider.

Forbundsleder Arne Lein har nå skrevet brev til NAV-direktøren, der han ber om at ingen skal møte stengte dører. I brevet skriver han blant annet:

"På ovennevnte bakgrunn ber NHF NAV-direktøren om at ingen person som oppsøker NAV-kontorene og som trenger informasjon, veiledning og/eller oppfølging avvises. NAV-tjenester er grunnleggende for folk og NAV må derfor ta hensyn til at mange er avhengig av personlig kontakt for å ivareta sine interesser."

Klikk her for å lese hele brevet.