Ti grusomme skoleår
Henriette Felix tilbragte 10 år på utilgjengelige skoler. Hun fikk ødelagt undervisningen, følte seg annerledes og ble mobbet. Da hun kom til tilgjengelige Nydalen videregående skole, snudde alt.

Ti grusomme skoleår

8 av 10 skoler er for dårlig tilgjengelige. Henriette Felix (18) er en av mange funksjonshemmede som har fått skolegangen ødelagt på grunn av en utilgjengelig skole.
20. juni 2017

Bidra i kampen for tilgjengelige skoler! Send sms tilgjengelig til 2160 og bidra med 50 kroner. På forhånd tusen takk for støtten!

Henriette Felix ble født med ryggmargsbrokk og bruker rullestol. Foreldrene hennes visste at skolen hun skulle begynne på var dårlig tilgjengelig, så de søkte om å få installert en heis allerede to år før hun begynte på skolen. Det hjalp imidlertid lite.

- Da jeg begynte på skolen var heisen ennå ikke installert. Derfor var assistenten min nødt til å bære meg opp og ned, slik at jeg kunne delta i undervisningen, forteller Henriette.

- Ikke bare var det ubehagelig, men alle blikkene jeg fikk førte til at jeg så på meg selv som veldig annerledes. Alt fokuset lå på rullestolen og hva jeg ikke fikk til. Det resulterte i at jeg ble mobbet på barneskolen, og det fortsatte på ungdomskolen. Det var ti grusomme år.

En midlertidig trappeheis ble først installert da Henriette gikk i femte klasse, men heisen var tung og langsom, og det å komme seg fram fortsatte å være en kamp. Det var først helt i slutten av Henriettes sjuende skoleår at en effektiv heis ble
installert.

- Da var det fysiske på plass, men jeg var påvirket av alt som hadde skjedd på
barneskolen. Min selvfølelse og selvtillit var lav og situasjonen vedvarte på ungdomsskolen, forteller Henriette.

Da Henriette skulle begynne på videregående skole, valgte hun Nydalen videregående skole, for å starte med blanke ark. Skolen er ny, har god tilgjengelighet og en inkluderende holdning. Å begynne der var som å komme til en ny verden for Henriette.

- Jeg har fått muligheter jeg ikke turte drømme om. Samtidig er jeg veldig preget av det som skjedde på barne- og ungdomskolen. Jeg innser at jeg har gått glipp av mye og frykter at det samme kommer til å skje senere i arbeidslivet.

Historien til Henriette viser hvor viktig det er at skolen er inkluderende og har god tilgjengelighet. Hun er bare en av mange funksjonshemmede som opplever å få ødelagt muligheten til en trygg og god skolegang fordi tilgjengeligheten er for dårlig. Derfor er tilgjengelighet på skolene en av Handikapforbundets viktigste kampsaker.

Bidra i kampen for tilgjengelige skoler! Send sms tilgjengelig til 2160 og bidra med 50 kroner. På forhånd tusen takk for støtten!

I gymsalen på Nydalen vgs: Henriette kaster frisbee sammen med tre andre elever

På Nydalen videregående skole har Henriette Felix endelig fått muligheten til å delta i undervisningen på lik linje med de andre elevene. Her fra en gymtime. Foto: Tore Fjeld

Flere nyheter
  • Flere klagesaker og lite brukerstyring
    12. desember 2017
    Flere må klage på at de får for få timer eller får avslag på søknad. Fritid og aktivitet blir ikke prioritert, og folk får ikke en gang nok timer til personlig hygiene. BPA-ordningen fungerer ikke etter intensjonen, er konklusjonen i NHFs ferske BPA-rapport.
  • Ikke flytt hjelpemiddelansvaret til kommunene!
    30. oktober 2017
    Regjeringen vil gi kommunene mer ansvar på hjelpemiddelområdet. Handikapforbundet mener en slik endring vil skape store kommunale forskjeller og gjøre det dyrere og vanskeligere å få hjelpemidler man trenger.
  • - Får energi og krefter av å hjelpe andre
    02. november 2017
    Vigdis Grimsdottir Nielsen vet hvor viktig det er å ha noen å snakke med som forstår. Nå bruker hun egne erfaringer til å støtte og styrke andre.
  • Tilgjengelige bygg... i ny versjon
    16. november 2017
    Lurer du på hvordan du kan bygge tilgjengelig? Svaret finner du i det populære heftet vårt "Tilgjengelige bygg og uteområder". Heftet er nå oppdatert etter gjeldende lovverk og trykket opp i ny versjon.
  • 7 fremtidsrettede teser om bistand
    06. desember 2017
    "Verdensamfunnets 17 globale bærekraftsmål har som sin sentale nervetråd at «ingen skal utelates». Viktige mål, men er de mer enn besnærende retorikk?" Spørsmålet stilles i en kronikk i forbindelse med FN-dagen for funksjonshemmede.
  • Vi vil delta og bidra i fellesskapet!
    28. november 2017
    3. desember er funksjonshemmedes dag, den internasjonale FN-dagen for funksjonshemmede. Denne dagen sier vi fra om at funksjonshemmede vil være en del av fellesskapet!
Flere artikler