Ti grusomme skoleår
Henriette Felix tilbragte 10 år på utilgjengelige skoler. Hun fikk ødelagt undervisningen, følte seg annerledes og ble mobbet. Da hun kom til tilgjengelige Nydalen videregående skole, snudde alt.

Ti grusomme skoleår

8 av 10 skoler er for dårlig tilgjengelige. Henriette Felix (18) er en av mange funksjonshemmede som har fått skolegangen ødelagt på grunn av en utilgjengelig skole.
20. juni 2017

Bidra i kampen for tilgjengelige skoler! Send sms tilgjengelig til 2160 og bidra med 50 kroner. På forhånd tusen takk for støtten!

Henriette Felix ble født med ryggmargsbrokk og bruker rullestol. Foreldrene hennes visste at skolen hun skulle begynne på var dårlig tilgjengelig, så de søkte om å få installert en heis allerede to år før hun begynte på skolen. Det hjalp imidlertid lite.

- Da jeg begynte på skolen var heisen ennå ikke installert. Derfor var assistenten min nødt til å bære meg opp og ned, slik at jeg kunne delta i undervisningen, forteller Henriette.

- Ikke bare var det ubehagelig, men alle blikkene jeg fikk førte til at jeg så på meg selv som veldig annerledes. Alt fokuset lå på rullestolen og hva jeg ikke fikk til. Det resulterte i at jeg ble mobbet på barneskolen, og det fortsatte på ungdomskolen. Det var ti grusomme år.

En midlertidig trappeheis ble først installert da Henriette gikk i femte klasse, men heisen var tung og langsom, og det å komme seg fram fortsatte å være en kamp. Det var først helt i slutten av Henriettes sjuende skoleår at en effektiv heis ble
installert.

- Da var det fysiske på plass, men jeg var påvirket av alt som hadde skjedd på
barneskolen. Min selvfølelse og selvtillit var lav og situasjonen vedvarte på ungdomsskolen, forteller Henriette.

Da Henriette skulle begynne på videregående skole, valgte hun Nydalen videregående skole, for å starte med blanke ark. Skolen er ny, har god tilgjengelighet og en inkluderende holdning. Å begynne der var som å komme til en ny verden for Henriette.

- Jeg har fått muligheter jeg ikke turte drømme om. Samtidig er jeg veldig preget av det som skjedde på barne- og ungdomskolen. Jeg innser at jeg har gått glipp av mye og frykter at det samme kommer til å skje senere i arbeidslivet.

Historien til Henriette viser hvor viktig det er at skolen er inkluderende og har god tilgjengelighet. Hun er bare en av mange funksjonshemmede som opplever å få ødelagt muligheten til en trygg og god skolegang fordi tilgjengeligheten er for dårlig. Derfor er tilgjengelighet på skolene en av Handikapforbundets viktigste kampsaker.

Bidra i kampen for tilgjengelige skoler! Send sms tilgjengelig til 2160 og bidra med 50 kroner. På forhånd tusen takk for støtten!

I gymsalen på Nydalen vgs: Henriette kaster frisbee sammen med tre andre elever

På Nydalen videregående skole har Henriette Felix endelig fått muligheten til å delta i undervisningen på lik linje med de andre elevene. Her fra en gymtime. Foto: Tore Fjeld

Flere nyheter
  • Inviterer til dialog for å bedre BPA-ordningen
    08. februar 2018
    Flere undersøkelser viser at ordningen brukerstyrt personlig assistanse ikke fungerer etter hensikten. Tirsdag 27. februar arrangerer Handikapforbundet et BPA-seminar der hensikten er å drøfte hvordan ordningen kan bli bedre.
  • Midlertidige jobber får ikke funksjonshemmede i jobb
    15. februar 2018
    En ny rapport viser at økt bruk av midlertidige ansettelser ikke bidrar til at funksjonshemmede kommer i jobb. Nå er arbeidsmiljøloven oppe i Stortinget på nytt og Handikapforbundet foreslår flere viktige tiltak.
  • Ny diskrimineringslov og klageinstans
    19. januar 2018
    Nå gjelder den nye likestillings– og diskrimineringsloven, og det er diskrimineringsnemnda som skal behandle klager. Her får du oversikt over viktige endringer i loven og hvordan du kan gå fram for å klage.
  • Har du fått medlemskontingenten?
    16. januar 2018
    Nå skal alle medlemmene våre ha fått årets medlemskontingent i posten. Hvert eneste medlem er viktig for oss, så vi håper at flest mulig vil bli med oss videre!
  • Lyse utsikter for hjelpemiddelformidlingen
    31. januar 2018
    Vil framtidens hjelpemiddelordning preges av enklere formidling og mer brukermedvirkning enn i dag? Svaret kan være ja, etter at Stortinget tirsdag vedtok å be regjeringen sørge for flere forbedringer på hjelpemiddelområdet.
  • Sørg for at også funksjonshemmede barn får utdanning!
    25. januar 2018
    Bare et av ti funksjonshemmede barn i fattige land får gå på skolen. Når Norge og andre bistandsland møtes på finansieringskonferansen for utdanning neste uke, bør de sikre at midlene de gir går til inkluderende utdanning.
Flere artikler