Ny skolerapport

En ny rapport fra NTNY Samfunnsforskning tyder på at norsk spesialundervisning ikke alltid fremmer inkludering, men bildet er variert og forskjellene store.
11. august 2017

Handikapforbundet og Handikappede Barns foreldreforening har lenge vært bekymret for de siste årenes økning i antall barn som får spesialundervisning på egne skoler og/eller i egne klasser, og som dermed blir fratatt muligheten til å lære og utvikle seg sammen med andre jevnaldrende.

Rapporten "Rett til spesialundervisning eller rett til deltakelse?" er et bestillingsverk fra oss for å utrede konsekvensene av disse tendensene. Den fokuserer på følgende tre problemstillinger:

  • Hvordan organiseres spesialundervisningen i kommuner med høyt og lavt omfang av spesialundervisning. a. Hvilke drivere finner vi i de ulike kommunene for omfanget av spesialundervisning? (eksempelvis finaniseringsmodeller, holdninger etc)
  • Hvilke holdninger til inkludering har aktører som er sentrale i å gi barn med og uten særlige behov tilpasset opplæring. a. Er det forskjell i holdninger til inkludering mellom skoleeiere, skoleledere, PPT-ledere, Lærerutdannere, samt nyutdanna og erfarne lærere.
  • Hvilke konsekvenser har holdninger til inkludering og organisering av spesialundervisning og for ekskludering og inkludering av elever med særskilte behov.

Forskerne bak rapporten, Christian Wendelborg, Anna Kittelsaa og Joakim Caspersen, konkluderer med at det overordnede bildet er negativt, men tilbudet til elever med behov for spesialundervisning varierer og fungerer svært ulikt for de som får det. Elever med spesialundervisning står uansett i stor fare for å bli marginalisert sosialt og faglig.

Klikk her for å laste ned rapporten.

Flere nyheter
  • Partiguiden
    03. juli 2017
    Lurer du på hvilket parti du skal stemme på i september? Vi har vurdert partienes politikk overfor funksjonshemmede. I partiguiden kan du lese våre oppsummeringer og se hvilke terningkast vi har gitt.
  • Hva koster det å være funksjonshemmet?
    03. august 2017
    Tall vi har samlet inn viser at funksjonshemmede har høye ekstrakostnader. Under Arendalsuka 16. august presenterer vi tallene og inviterer til debatt.
  • Ti grusomme skoleår
    20. juni 2017
    8 av 10 skoler er for dårlig tilgjengelige. Henriette Felix (18) er en av mange funksjonshemmede som har fått skolegangen ødelagt på grunn av en utilgjengelig skole.
  • Ny skolerapport
    11. august 2017
    En ny rapport fra NTNY Samfunnsforskning tyder på at norsk spesialundervisning ikke alltid fremmer inkludering, men bildet er variert og forskjellene store.
  • Ingen armer - ingen kake?
    11. august 2017
    Funksjonshemmede vil delta og bidra i samfunnet, men får ofte ikke muligheten. Utilgjengelige boliger, skoler, arbeidsplasser og transportmidler, dårlige økonomiske levekår, mangel på assistanse og hjelpemidler, samt diskriminering og hat, stenger funksjonshemmede ute.
  • Ny felleslov endelig vedtatt
    26. juni 2017
    12. juni ble den nye felles likestillings - og diskrimineringsloven endelig vedtatt, etter mange protester og flere høringsrunder. Vi kan glede oss over at mange av våre krav har blitt hørt.
Flere artikler