Ny grafisk profil

Ny grafisk profil

Handikapforbundet har endret logo og fått ny grafisk profil. Vi er stolte av den nye logoen vår som skal bli et av flere virkemidler som kan gi oss fornyet kraft og synlighet i tiden som kommer.
12. februar 2016

Den grafiske profilen vår, også kalt vår visuelle identitet, er våre ytre kjennetegn. Kall den gjerne vår klesdrakt, som skal gjenspeile og understreke våre indre kvaliteter. Den visuelle identiteten er det som gjør at vi blir oppdaget gjennom et førsteinntrykk og deretter gjenkjent ved neste korsvei. Gjennom regelmessig og riktig bruk, blir logoen, sammen med våre andre visuelle kjennetegn, etterhvert synonyme med oss og det vi står for.

Praktisk og tidsriktig

Det var i utgangspunktet praktiske grunner til å revitalisere Handikapforbundets visuelle uttrykk. Vi manglet noe som kunne presentere oss på en moderne, frisk og tiltalende måte. Fargene var gammeldagse, skrifttypene dyre og utdaterte. Og med organisasjonsnavnet som en del av selve logoen, ble navnet vårt nesten usynlig, spesielt når logoen ble brukt i liten størrelse.

Da vi først begynte å studere logoen, innså vi at vi hadde en logo som i form og farge vitnet om en annen tid og som i grunnen ikke ga så mye informasjon om hva vi står for og jobber med. Vi ønsket derfor en logo som forteller mer enn den gamle hvem vi er, i tillegg til at den skulle være tidsriktig i form og farge og god å hvile blikket på. Vi ga bestillingen til designbyrået Tangram Design, et anerkjent byrå som også har jobbet med flere kjente merkevarer, som Kreftforeningen, Ruter og Tine.

Sirkelsymbolikk

Sirkelsymbolikken ble valgt med utgangspunkt i at sirkelen symboliserer hjulet som ruller, med energi og bevegelse. Stikkordet bevegelse er spesielt viktig i denne sammenhengen. Handikapforbundet er en bevegelse for funksjonshemmede, saken vår handler om bevegelse og bevegelseshindringer, og vi ønsker å bevege samfunnet framover. At sirklene er åpne, har også en fin symbolikk. Som organisasjon ønsker vi mangfold og inkludering, vi vil dele av den kunnskapen vi har og bidra med løsninger.

Fra rustrødt til blått

Vi har valgt å gå fra rustrødt til blått, fordi vi ikke bare er aktivister, som det røde signaliserer. Vi vet hva vi snakker om, og vi er til å stole på. Blått representerer nemlig både kunnskap og pålitelighet. Spillet mellom lyse og mørke blåfarger er bevisst. Visjoner og nysgjerrighet omtales som kvaliteter representert ved det lyseblå, noe vi gjerne kan assosieres med. Dessuten vil rødfargen bli brukt enkelte steder, den også.

Ny profilveileder

En grafisk profil består ikke bare av en logo. I vårt tilfelle består den også av en fargepalett og et utvalg fonter, i dagligspråket kalt skrifttyper. For å sikre at vi bruker den visuelle identiteten på en god måte blir logoer, farger og fonter presentert i en profilveileder som forteller hva som er riktig og god bruk av de elementene som inngår.
Klikk her for å se hele profilveilederen.

Gradvis implementering

Den nye logoen har nå erstattet den gamle på nettsidene og på facebook, i e-postsignaturer, brevmaler, powerpointer og så videre. Med tanke på at vi er en organisasjon med stramme budsjetter, vil utrullingen imidlertid bli gjort gradvis og over tid, slik at vi unngår å måtte kaste kostbart materiell og få store utgifter til nytt. Heftene våre, for eksempel, skal få lov til å leve enten til lagerbeholdningen er oppbrukt eller innholdet går ut på dato.

Flere nyheter
  • Sunniva Ørstavik blir ny generalsekretær i NHF
    29. juni 2018
    Sunniva Ørstavik har vært likestillings- og diskrimineringsombud og jobber for tiden i Uloba. I september blir hun generalsekretær i Norges Handikapforbund.
  • Bli med på påvirkningsdugnad!
    30. mai 2018
    Mangelfulle assistansetilbud og utestengelse fra nærskolene utgjør store utfordringer for funksjonshemmede i kommunene. Vi har laget egne innspill med punkter om BPA og inkluderende skole som vi oppfordrer de politiske partiene til å legge inn i sine partiprogrammer.
  • Kalenderen og et nytt nummer av Handikapnytt er på vei til deg
    24. august 2018
    Nå er Handikapforbundets kalender for 2019 klar. Denne gang har vi valgt engasjement og deltagelse som en rød tråd gjennom kalenderen. Dette er vist med flotte bilder og gode historier hentet fra tidligere utgaver av Handikapnytt.
  • Dine fem minutter er med på å skape en attraktiv organisasjon for alle
    06. september 2018
    Hva vil gjøre medlemskapet givende for deg? Dette er ett av spørsmålene vi trenger svar på i vår nye undersøkelse.
  • Kritisk til endringsforslag om bil
    01. juni 2018
    Regjeringen har foreslått å endre bilstønadsordningen for gruppe 2-biler, og Handikapforbundet har sendt et svært kritisk høringssvar. Forslaget går blant annet ut på å endre dagens låneordning til en tilskuddsordning, noe som kan gjøre bilordningen både dårligere og dyrere.
  • NHFU inviterer til årets sommeropplevelse
    23. mai 2018
    NHFU har nå sendt ut invitasjoner til årets sommerleir: "Yes we fight and meditate too". Leiren beskrives som "En rå sommeropplevelse over 5 dager."
Flere artikler