Ny grafisk profil

Ny grafisk profil

Handikapforbundet har endret logo og fått ny grafisk profil. Vi er stolte av den nye logoen vår som skal bli et av flere virkemidler som kan gi oss fornyet kraft og synlighet i tiden som kommer.
12. februar 2016

Den grafiske profilen vår, også kalt vår visuelle identitet, er våre ytre kjennetegn. Kall den gjerne vår klesdrakt, som skal gjenspeile og understreke våre indre kvaliteter. Den visuelle identiteten er det som gjør at vi blir oppdaget gjennom et førsteinntrykk og deretter gjenkjent ved neste korsvei. Gjennom regelmessig og riktig bruk, blir logoen, sammen med våre andre visuelle kjennetegn, etterhvert synonyme med oss og det vi står for.

Praktisk og tidsriktig

Det var i utgangspunktet praktiske grunner til å revitalisere Handikapforbundets visuelle uttrykk. Vi manglet noe som kunne presentere oss på en moderne, frisk og tiltalende måte. Fargene var gammeldagse, skrifttypene dyre og utdaterte. Og med organisasjonsnavnet som en del av selve logoen, ble navnet vårt nesten usynlig, spesielt når logoen ble brukt i liten størrelse.

Da vi først begynte å studere logoen, innså vi at vi hadde en logo som i form og farge vitnet om en annen tid og som i grunnen ikke ga så mye informasjon om hva vi står for og jobber med. Vi ønsket derfor en logo som forteller mer enn den gamle hvem vi er, i tillegg til at den skulle være tidsriktig i form og farge og god å hvile blikket på. Vi ga bestillingen til designbyrået Tangram Design, et anerkjent byrå som også har jobbet med flere kjente merkevarer, som Kreftforeningen, Ruter og Tine.

Sirkelsymbolikk

Sirkelsymbolikken ble valgt med utgangspunkt i at sirkelen symboliserer hjulet som ruller, med energi og bevegelse. Stikkordet bevegelse er spesielt viktig i denne sammenhengen. Handikapforbundet er en bevegelse for funksjonshemmede, saken vår handler om bevegelse og bevegelseshindringer, og vi ønsker å bevege samfunnet framover. At sirklene er åpne, har også en fin symbolikk. Som organisasjon ønsker vi mangfold og inkludering, vi vil dele av den kunnskapen vi har og bidra med løsninger.

Fra rustrødt til blått

Vi har valgt å gå fra rustrødt til blått, fordi vi ikke bare er aktivister, som det røde signaliserer. Vi vet hva vi snakker om, og vi er til å stole på. Blått representerer nemlig både kunnskap og pålitelighet. Spillet mellom lyse og mørke blåfarger er bevisst. Visjoner og nysgjerrighet omtales som kvaliteter representert ved det lyseblå, noe vi gjerne kan assosieres med. Dessuten vil rødfargen bli brukt enkelte steder, den også.

Ny profilveileder

En grafisk profil består ikke bare av en logo. I vårt tilfelle består den også av en fargepalett og et utvalg fonter, i dagligspråket kalt skrifttyper. For å sikre at vi bruker den visuelle identiteten på en god måte blir logoer, farger og fonter presentert i en profilveileder som forteller hva som er riktig og god bruk av de elementene som inngår.
Klikk her for å se hele profilveilederen.

Gradvis implementering

Den nye logoen har nå erstattet den gamle på nettsidene og på facebook, i e-postsignaturer, brevmaler, powerpointer og så videre. Med tanke på at vi er en organisasjon med stramme budsjetter, vil utrullingen imidlertid bli gjort gradvis og over tid, slik at vi unngår å måtte kaste kostbart materiell og få store utgifter til nytt. Heftene våre, for eksempel, skal få lov til å leve enten til lagerbeholdningen er oppbrukt eller innholdet går ut på dato.

Flere nyheter
  • Statsbudsjettet 2018 - regjeringen vil flytte hjelpemidler til kommunene
    12. oktober 2017
    Forslaget om å overføre hjelpemidler til kommunene dukket opp igjen i regjeringens forslag til neste års statsbudsjett. - Dette vil bety et alvorlig tilbakeskritt for funksjonshemmedes levekår, sier interessepolitisk rådgiver Guri Henriksen i NHF.
  • Hva koster det å være funksjonshemmet?
    03. august 2017
    Vår rapport viser at ekstrakostnadene mange funksjonshemmede har, gjør at hverdagen blir en kamp for å få økonomien til å gå rundt.
  • NHFs interessepolitiske program
    04. oktober 2017
    Det interessepolitiske programmet vårt, som forteller hva vi mener om samfunnsområder og saker som betyr mye for funksjonshemmedes levekår og hverdag, er nå ferdig.
  • Ny strategi #sammenomennytid
    01. september 2017
    På landsmøtet 2017 vedtok Norges Handikapforbund en strategi som skal gi ny giv og en kursendring.
  • Vinnvinn - nytt lotteri
    29. september 2017

    VINNVINN er Norges Handikapforbunds nye lotteri og erstatter QUICK-loddene som vi har hatt før.

  • Innspill til den nye regjeringen
    19. september 2017
    I forkant av regjeringsforhandlingene har vi sendt de borgerlige partiene et innspill om saker vi mener må prioriteres i den nye regjeringsplattformen.
Flere artikler