Kritisk høringssvar om TEK17

Handikapforbundet har nå levert høringsuttalelse på TEK17, med kritiske innspill til regjeringens forslag om å lempe på tilgjengelighetskravene til boliger.
09. februar 2017

Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), på vegne av regjeringen, la i høst fram den såkalte TEK17, med forslag til endringer i tekniske forskrifter til plan og bygningsloven. Forslaget har vært på høring med frist 10. februar. Norges Handikapforbund mener forslaget er et skritt i helt feil retning. Det har vi også gitt tydelig uttrykk for i høringsuttalelsen vi sendte inn.

Klikk her for å lese høringsuttalelsen.

Regjeringen ønsker med forslaget å gjøre noen forenklinger, blant annet ved å redusere noen av kravene til areal og helningsgrad på ramper, som vil svekke tilgjengeligheten for bevegelseshemmede. I tillegg er det foreslått endringer knyttet til lys og kontrastmarkeringer.

- Forslaget til ny teknisk forskrift, er et paradoks, sa forbundsleder Arne Lein, da vi først kommenterte saken. - På den ene siden sier regjeringen at folk skal bo lenger i sine egne hjem og klare seg selv, eventuelt med bistand. På den andre siden legger de nå opp til krav for framtidens boliger, hvor det vil være umulig å motta assistanse på grunn av arealnormene. Heller ikke kan man manøvrere rullestol i eget hjem fordi arealnormen blir for liten. Konsekvensen er at flere må flytte på institusjon fordi boligen ikke er tilpasset behovet, sa han.

Han fulgte opp med at TEK17 er et brudd med universell utforming som premiss og at forslaget bryter med FN-konvensjonen for funksjonshemmede, som Norge har forpliktet seg til å følge.

Handikapforbundet har jobbet hardt for å advare politikerne om konsekvensene av å vedta TEK17. Vi har selvfølgelig skrevet høringsuttalelse. Vi har også skrevet kronikk og et eget brev til statsråd Jan Tore Sanner, der vi gir klart uttrykk for at vi reagerer på forslaget. I tillegg skal vi være med på et Stortingsseminar om saken.

Og vi er på ingen måte alene om å reagere på forslagene til endringer i byggekravene. Vi samarbeider tett med Norges Handikapforbunds Ungdom, FFO, Unge Funksjonshemmede, Norsk Ergoterapeutforbund, Pensjonistforbundet og Statens seniorråd om denne saken.

Klikk her for å lese brevet til Jan Tore Sanner.

Les også:
Svekket tilgjengelighet er dårlig samfunnsplanlegging - kronikk på Dagbladet Nye meninger

Frykter at nye byggeregler vil tvinge flere til å bo på institusjon - på  Handikapnytt.no
Vil endre rullestolene for å kunne krympe leilighetene - på Handikapnytt.no

Hvis du ønsker å fordype deg i hva forslaget går ut på og få oversikt over relevante rapporter og offentlige dokumenter, kan du laste ned et notat utarbeidet av våre interessepolitieske rådgivere Guri Henriksen og Steinar Myrdal.
Klikk her for å laste ned notatet.