Saksassistanse Fra Frivillige

Våre frivillige saksassistenter kan hjelpe deg med søknader og klagesaker.
15. oktober 2015

I NHF har vi mange medlemmer med lang og bred erfaring fra møtet med hjelpeapparatet. Våre frivillige saksassistenter kan hjelpe deg med søknader og klagesaker, både innen pasientrettigheter samt kommunale helse- og omsorgstjenester. Dette betyr at uførepensjon, arbeidsavklaringspenger og hjelpemidler ligger utenfor det saksområdet vi foreløpig kan hjelpe deg med. SAFF-linja er betjent av våre frivillige saksassistenter og er et samarbeid mellom NHF og pasient- og brukerombudet.

Hvilken hjelp kan du få?

  • Skrive- og lesehjelp: Mange opplever søknadsprosessen som slitsom. Våre saksassistenter kan lese igjennom søknader og gi deg innspill og veiledning.  Fagpersoner fra ombudet kan bistå deg, dersom det blir en klagesak. 
  • Hjelp til å sortere i kaos: Saksassistentene kan gi innspill ut fra erfaring og stille spørsmål for å legge en plan for videre handling.
  • Forberede en samtale / et møte: Mange gruer seg til å ta opp ting med hjelpeapparatet. Kanskje har kommunikasjonen kommet inn i et fastlåst spor. Da kan du og saksassistenten forberede hva som skal sies og hvordan du kan legge opp løpet videre. 

Hvem kan henvende seg?

Vi ønsker å nå både medlemmer og folk som ennå ikke har tegnet medlemskap. Først og fremst er SAFF-linja et tilbud for mennesker med en fysisk funksjonsnedsettelse.

Velkommen!

SAFF-linja er åpen hver torsdag kl 13 - 16, det er i dette tidsrommet at saksassistentene besvarer telefonen og eposter.

Telefonnummer: 904 09 963

E-postadresse: saff.oslo@gmail.com